8.05.2007

Studenten tegen prijsverhoging lerarenopleiding

Kameraden en vrienden,

Het inschrijvingsgeld van de nieuwe lerarenopleiding (ALO) van 60 studiepunten verviervoudigt vanaf volgend jaar. De oude opleiding van 40 stptn. kostte nog 130 euro, voor de nieuwe zal je ongeveer 530 euro moeten dokken.
Belgiƫ ondertekende nochtans het VN-verdrag van New York, waarin het zich verbond geleidelijk het hoger onderwijs kosteloos te maken.

Daarom start de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) een procedure bij het Grondwettelijk Hof (het voormalig Arbitragehof) tegen de Vlaamse overheid om deze plotse kostenverhoging aan te klagen en tegen te houden.

Nu zoeken we nog twee studenten die zich volgend jaar voor het eerst inschrijven voor de nieuwe ALO-opleiding van 60 studiepunten (ook als je deze deeltijds volgt, combineert met een job of je stage wil doen terwijl je al werkt als leraar). Dit om aan te tonen dat individuele studentenbelangen door de verhoging van het inschrijvingsgeld geschonden worden.

Het enige wat je hiervoor moet doen, is je naam en officieel adres opgeven. Geen handtekening, geen getuigenis voor het Hof. De procedure zal ongeveer een jaar duren. Hopelijk halen we dankzij jullie medewerking een slag thuis voor alle ALO-studenten.

Kameraden en vrienden, dit is dringend, dus als je wil opkomen voor jouw rechten en die van je medestudenten laat dan zo snel mogelijk iets weten.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik ga pas tegen september beslissen of ik dat ga doen. Afhankelijk van herexamens, andere extra vakken en sollicitaties. Als je dan nog iemand nodig hebt wil ik mij graag kandidaat stellen.

Anoniem zei

Veel succes met uw actie!!! Jammer, maar ik kan gewoon niet ingaan op uw oproep, ik geef al (zeer lang) les. Maar ik ben wel al vele jaren vakmentor op school voor Nederlands en Duits voor stagiairs van de academische lerarenopleiding (en gewoon ook als leraar) interesseert uw actie me wel.

Toch even nog over mijn vrijwillige taak van vakmentor. Naar ik verneem, verwacht de universiteit in de nieuwe academische lerarenopleiding nog veel meer taken van de vakmentoren. Veel scholen hebben inderdaad al een coƶrdinerende stagementor die door Onderwijs betaald wordt, maar het grootste werk zal van de vrijwillige inzet van de vakmentoren moeten komen. Ik ben altijd zeer graag en vrijwillig vakmentor geweest en mijn stagiairs waren knappe aankomende leraren, die door de universiteit ongelooflijk goed werden voorbereid. Ik heb die taak altijd ernstig en met overgave en enthousiasme ter harte genomen, durf ik hier zeggen. Maar om er nu nog een aantal bijkomende taken bovenop te nemen? Ik denk er ernstig over na of ik me nog zal 'opgeven' als vakmentor. Ik wil welbewust grenzen zetten aan deze soort van vrijwilligerswerk. De toekomstige taak van de vakmentor lijkt me bijzonder zwaar te worden, te zwaar voor mij, dunkt me. Voor wat hoort wat, mijnheer de minister, en veel te goed is half zot?