1.12.2011

de Neveneffecten van Gebakken Lucht

De ronduit geniale bende van Neveneffecten bewijzen nog maar eens dat ze gewoonweg geniaal zijn.

De eerste aflevering van hun nieuwe uitvinding Basta is een schot in de roos. Een 'wraakoefening' op bedrijven met slechte klantendiensten en hulplijnen is zeer goed gevonden en wordt alom enthousiast gepost.

Maar geniaal is het stuk over de media, de plaag van de overgenomen persberichten als 'artikels' op nieuwswebsites en in kranten en vooral het gemak om platvloerse reclame in de media te krijgen.

Vorig jaar werd het medialandschap opgeschrikt door de ontdekking dat een hele reeks persberichten die de journalisten in hun mailbox kregen en die ze plichtsgetrouw omzetten via de wetenschappelijk geteste 'copy paste-methode' tot volwaardige artikels en die de redacteurs vervolgens promoveerden tot in de pagina's van de kranten, soms zelfs de voorpagina's eigenlijk gewoon valse persberichten waren, geheel en al verzonnen door mensen bij Woestijnvis.

DeWereldMorgen.be reageerde toen enthousiast op deze ronduit beschamende onthulling. GetBasic (indymedia.be en later DeWereldMorgen.be) klaagt al jaren de copy-paste praktijk bij de commerciƫle media aan. De bedenking die toen gemaakt werd, zeer terecht overigens, was dat Woestijnvis een 'lege stunt' bracht, op het eerste zicht geen actie, geen analyse maar een ordinaire publicitaire stunt voor een zoveelste WoestijnVis-programma.

Maar Neveneffecten brachten geen dwaas en leeg programma waarin een beetje gelachen werd met de media maar ze brachten in de onlangs uitgezonden aflevering een uitgebreid item over het copy-pasten, het gebrek aan bronnen-checking, de besparingen in de mediabedrijven en de tijdsdruk van journalisten. Daarbij zelf een ongedwongen productplacement voor de analyses van Flat Earth News.




Meer over de toestand van onze media: DeWereldMorgen.be, GetBasic.be en in het MediaActivisme-handboek

Voor de liefhebbers die geen tv hebben:

Geen opmerkingen: