Aan de Gentse Sint-Annakerk staat al een paar maand een figuur te roepen dat hij de kerk wil krijgen. Omdat er gesprekken lopen met Delhaize en omdat de man in kwestie violist is, is dat voor veel media gefundenes fressen. 'Muziek versus Commercie' klinkt zeer goed. De violist bleek een fantast en zijn aanhang gespeend van veel dossierkennis. De aandacht verslapte. Om de media terug te lokken verkleedt de violist zich nu in priester en speelt hij misje.
Enkele bedenkingen:
De zogenaamde SOS Sint-Anna protestgroep heeft weer een nieuw 'actiemiddel' gevonden. De violist-fantast verkleedt zich als priester en de protestgroep belt de kranten.
De 'protest'-vorm startte op 24 maart. De violist-fantast trok een soutane aan en deelde brood en wijn uit. Hij noemde zichzelf 'priester van de stad Gent' en noemde het feit hij in een openbaar park toneeltje mocht spelen 'een historische beslissing'.
Sedertdien speelt de violist-fantast 'misje' in het park.
Op 14 april maakte beroepsactivist Raf Verbeke een 'filmpje', gepost op de SOS Sint-Anna-facebookpagina, waarin de violist-fantast uitgebreid aan het fantaseren slaat, in soutane.
"Sint-Anna (1) vraagt niet zo veel. Alleen drie punten. Punt nummer één. Kunst moet hier verder gaan. Zoals vroeger, wanneer kunst altijd was samen met religie. Dus multiculturele, polyvalente activiteiten van deze prachtige kerk, als concertenzaal, als sacrale zaal, Matteuspassion, misschien Mathiaspassion, Johannespassion, Lukaspassion, koralen, orkesten, vele muzikanten, van gans wereld vinden hier plezierig, grote eer hier te spelen. (2) Als deze grote sterren, welke hun grote honorarium voor de helft van hun honorarium vijftig proces willen geven voor kerk, dat wordt fantastisch goed. En misschien dat is niet slechte idee omdat moet verdelen, niet moet denken alleen over de eigen producten. (3) Dus deze activiteit welke ik vind kan elke dag, verschillende, spektakels, schaaktornooien, ballet, alles wat kunst is, wat op basis van klassieke kunst. (4) Trekt enorme toerism. Zeer vele mensen willen hier binnen komen. Waarschijnlijk hier hebben we alleen één probleem, niet genoeg plaats voor alle mensen welke willen hier komen en betalen, voor hun bezoek. (5) Daarom toerism moet, ik denk het, misschien geen slechte idee, beginnen van aan Sint-Annakerk, met speciale groepen, met guide, dan marcheren tot Sint-Baafskathedraal, en dan, ook daar blijven en eindigen deze fantastische marche van Sint-Anna tot Sint-Baafs in goede restaurantje op plein van Sint-Baafs. Dat brengt ook veel geld. Dus Sint-Anna, nog één keer, vraagt niks, zij verdient geld. En dan vele mensen, welke vroeger waren hier, omdat hier is gesloten. Nu Sint-Anna, Sint-Anna. Sint-Anna wordt zo populair dat zeer vele mensen willen hier trouwen, dopen, jammer begraven, of simpel, over god luisteren goeie priester, welke is zo orator als Che Guevara en Fidel Castro. En niet zo klein mens, welke alleen formaliteit doet. Als chronische orator. Dus komt bij misschien terug, godsdienst, sacrale betekenis. (6) Wat Sint-Anna vraagt nog? Niks meer, maar, in deze wereld Sint-Anna is niet petroleumbron, maar meer heilige bron, welke heeft geld. Is dat geld welke blijft eigenaar van Sint-Anna. En dan wordt fenomenaal tevreden, omdat krijgt twee diensten. Eerste winst doch geen probleem voor geld op dat Sint-Anna brengt. God brengt geld voor de mensen welke luisteren naar god, die (onverstaanbaar). En ten tweede, nieuwe regering met Mathias De Clercq, heb enorm sympathisanten, niet alleen in stad Gent, maar in gans wereld welke nu kijk in microscoop wat gebeurd in België. En deze sympathisanten geven historische betekenis van stadbestuur, concreet voor Mathias de Clercq. "
(1). De actiegroep stelt in haar communicatie bijzonder veel 'Sint-Anna', 'stort geld voor Sint-Anna', ... zonder veel onderscheid te maken tussen de kerk, waar zij niets mee te maken hebben, en hun actiegroep. De violist zou hier dus moeten stellen de 'sos Sint-Anna actiegroep vraagt niet veel...'
(2) Hier wil ik er toch op wijzen dat Gent bijzonder veel grote koren en ensembles telt, en bijzonder veel concertorganisatoren. Een zeer kleine groep maakte de afgelopen decennia de keuze op in Sint-Anna te spelen. De akoestiek werd door wat organisatoren en ensembles ongeschikt geacht voor grote uitvoeringen. Een grote uitvoerder van de Mattheuspassie in het Gentse is destijds nog eens komen kijken in de kerk, aangetrokken dat de relatief lage prijs die destijds gevraagd werd om in de kerk te concerteren maar vooral door het feit dat Sint-Anna geen pilaren heeft of storende elementen, waardoor je met gemak duizend stoelen kunt opstellen en nog plaats te over hebt voor een enorm koor en orkest. Vrijwel direct was duidelijk dat de kerk voor hen totaal ongeschikt was. Dat vind ik altijd zo merkwaardig van die journalisten en mensen die achter de groep aanlopen, denken ze niet, dat mocht het allemaal waar zijn wat die mens allemaal zegt, dat er dan toch wel een pak mensen in Gent dat zouden bevestigen? Gent barst van de grote organisatoren en ensembles, geen enkele schaart zich aan de kant van die fantast.
(3) Dus de ensembles die hier mogen spelen, moeten de helft van hun gage afstaan?
(4) Je hoort vaak mensen bezig over 'een waardige bestemming'. Hier geeft de violist zijn mening, klassieke kunst en religie en schaak blijkbaar, dat ook. Maar geen jazzdans of modern beeldhouwwerk, of turnen, of circus, of verkoop van kinderkleren. Iedereen heeft zijn eigen visie op wat waardig is en dat is ook meteen het grote gevaar van dergelijke metafysische begrippen. Toen het voorbeeld van de circusschool werd voorgelegd aan de violist, stelde hij dat het dan evengoed een openbaar toilet kon worden.
(5) Hoeveel facebookfans van de actiegroep zouden weten dat ze ijveren voor inkomgeld. Als enige kerk in Gent zou er dus voor Sint-Anna toegangsgeld moeten betaald worden, als de actiegroep er iets over te zeggen zou hebben. Je moet al een behoorlijke fantast zijn om te denken dat je daarmee het grote geld gaat verdienen.
(6) Het merkwaardigste stuk van zijn tirade. Een sneer naar priesters en een pleidooi om 'waardige religie' te hebben in de kerk. Benieuwd hoeveel 'facebookaanhangers' weten waarvoor ze ijveren.
"Sint-Anna is een heilige bron, welke geeft geld." wat een citaat.
Omdat ze niet genoeg aandacht kregen, belden ze de kranten.
HLN en De Gentenaar daagden op.
De Gentenaar, blijkbaar nog steeds van het principe, 'u zegt, ik schrijf op en dat is het artikel', enkele fragmenten:
Mikhail Bezverkhny hield deze namiddag zijn eigen interpretatie van een paasviering in het parkje naast de Sin-Annakerk. “Geen enkele priester durfde het aan hier een paasmis op te luisteren”
Uitgedost in een heuse ouderwetse priestersoutane en met een kruisje rond de hals dat hij op een markt had gekocht, hield Mikhail Bezverkhny deze middag een paasviering. De Russische topviolist, die al langer dan drie maanden iedere dag op het middaguur als straatmuzikant optreedt voor de poort van de kerk uit protest tegen de geplande verkoop van het godsgebouw aan Delhaize, speelde in het idyllische parkje naast de kerk een betoverend mooi muziekstukje. Helaas maar voor een vijftiental sympathisanten. “Christus, help ons asjeblief”, zei hij terwijl hij de ogen naar de hemel richtte. Waarna hij brood, wijn en paaseitjes uitdeelde voor alle aanwezigen.
“Geen enkele priester wou de paasviering houden buiten de kerk”, zegt hij. “Dus heb ik maar zelf een priesterkleed aangetrokken.”
HLN is korter, geeft context en zelfs een bedenking.
Over het toneeltje schrijven ze dit:
Ook violist Mikhail Bezverkhni, ooit winnaar van de Elisabethwedstrijd, zet zich al wekenlang in voor de redding van de kerk. Elke middag om 13 uur speelt hij een gratis concert voor de gesloten deur. Op Pasen trok hij een priesterkleed aan om er zelf de mis op te dragen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten