Op deze maandag een korte documentaire over The Klezmatics.
Hier blogt uw Kameraad Harko, kwestie van iedereen die het ook maar vaag zou kunnen interesseren op de hoogte te houden. Uw kameraad blogt over de zaken die hem interesseren, zoals (religieus) erfgoed, geschiedenis, maar ook de betere muziek!
Op deze maandag een korte documentaire over The Klezmatics.
Internationale Vrouwendag. Dé dag om de strijd voor vrouwenrechten extra in de kijker te zetten.
Voor de gelegenheid een citaat van Afeni Shakur, Afro-Amerikaans activist, revolutionair en moeder van Tupac. Verandering in onze maatschappij komt er door botsingen en strijd. Ongelijkheid, geweld, discriminatie gaan zichzelf niet oplossen.
Op deze Aswoensdag, het begin van de Vastentijd, een boodschap van Oscar Romero.
Mensen doen in Vastentijd niet aan versterving
uit een ziek verlangen om te lijden.
God heeft ons niet gemaakt om te lijden.
Als we vasten, boete doen of bidden,
is dat voor een heel positief doel:
door zichzelf te overwinnen
bereikt men de Paasopstanding.
We vieren niet alleen een verrezen Christus,
los van ons,
maar tijdens de vastentijd bereiden we ons voor
om met hem op te staan tot een nieuw leven
en de nieuwe personen te worden
die het land nu nodig heeft.
Laten we niet alleen slogans roepen
over nieuwe structuren;
nieuwe structuren zijn waardeloos
zonder nieuwe personen
om de nieuwe structuren die het land nodig heeft te beheren
en ze in hun leven uit te voeren.
De wintermaanden waren wederom bijzonder druk. Niet veel tijd maar blijkbaar toch voldoende om een reeks aanwinsten naar mijn boekenkasten te sleuren.
Emmanuel Levinas, het menselijk gelaat, Ambo, 1969.
Frederiks, M. (red.), Bijbelse figuren in de islamistische traditie, Meinema, 2007.
Wessels, Anton, Thora, Evangelie en Koran. 3 boeken, 2 steden, 1 verhaal, Kampen, 2010.
Meijering, E.P., Als de uitleg maar goed is. Hoe vroege christenen de bijbel gebruikten, Meinema, 2003.
Sölle, Dorothee, Tegenwind. Herinneringen, Baarn, 1995.
Sölle, Dorothee, Lijden, Oekumene, 1973.
Maarten Luther, Luthers Werken I. De Babylonische Gevangenschap der Kerk, Brief aan Paus Leo X, De Vrijheid van een Christen, Kampen, 1959.
Erasmus, Luther is mij volkomen vreemd. Uit de brieven van Erasmus, Weesp, 1983.
Pluvier, Jan, Vietnam, Laos, Cambodja. Om de bevrijding van Indochina. Een geschiedenis vanaf 1850, Nijmegen, 1983.
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry, Rama III, Bantam, 1990.
Harris, Geraldine, Zeven Citadellen. Deel een. Prins Kerisj. Petekind van de goden, Prisma Fantasy, 1985.
Toynbee, Arnold J., Blokkerende gewoonten. Pleidooi voor een wereldstaat, Aula, 1970.
Houtman, C., Wereld en tegenwereld. Mens en milieu in de Bijbel / Mens en milieu en de Bijbel, Baarn, 1982.
Weiler, Anton G. (red.), Getijden van de eeuwige wijsheid naar de vertaling van Geert Grote, Baarn, 1984.
Merton, Thomas, Als je de Bijbel openslaat, Wassenaar, 1975.
Servotte, Herman, Johannes Literair. De geest van de letter in het vierde evangelie, Averbode, 1992.
Verstraeten, J. (red.), Economie en Rechtvaardigheid. Een uitdaging van de Amerikaanse bisschoppen, Leuven, 1989.
Louf, André, Inspelen op genade. Over God-zoeken, Tielt, 1983.
Zahrnt, Heinz, Hoe kan God dat toelaten? Job - de mens en het lijden, Baarn, 1985.
Lapide, Pinchas, De Bergrede. utopie of program?, Baarn, 1984.
Op deze fraaie woensdag gaan we met de zesdes naar theater. Het gezelschap Broder speelt een veelbelovend stuk, Vrijstaat Moresnet. Een toneelstuk over WOI, oorlogsdreiging en grenzen.
BRODER speelt en zingt over de schoonheid van de marge. Binnen, buiten en over de grenzen van een absurde, maar toch waargebeurde geschiedenis. Vrijstaat Moresnet nodigt u uit. Ontdek het Wilde Oosten van België.
28 juli 1914. Duitse tanks rollen België binnen en maken daarmee een eind aan net geen 100 jaar van Het Onverdeelde Gebied van Moresnet. Een paar straten, een paar duizend inwoners, een stuk Preuswald en een zinkmijn: samen een paar vierkante kilometer onbestemd gebied ergens tussen Hasselt, Aken en Maastricht. Het hoort bij geen ander land, maar het is toch ook zelf geen land. Al krijgt het wel een postzegel, een volkslied en zelfs een eigen taal. Een vrijstaat voor plantrekkers, smokkelaars, vluchtelingen en deserteurs. Een uniek stukje geschiedenis dat je vandaag moet gaan zoeken onder de Ardense heuvels, naast een vergeten treinstation of in het spoor van de zinkviooltjes: het Wilde Oosten van België. Uit de vergeten mijngangen van de geschiedenis weerklinken vragen over grenzen, grenzeloosheid en vrijheid. We zingen en spelen – in dat onwaarschijnlijk tijdsgewricht van Napoleon tot aan de Eerste Wereldoorlog – tussen verzonnen grenzen van verzonnen landen.
Een grens: een vaste lijn op een kaart. Een mens: een beweeglijk wezen, op zoek naar plek en een identiteit. Bepaalt waar je woont wie je bent? Vormt de natie de mens, of andersom? Met de fabelachtige geschiedenis van Moresnet als achtergrondtoneel worden deze vragen aangekaart.
Delf je onder in dit absurde, maar waargebeurde verhaal, gebracht op de tonen van de brassband die klinkt vanuit het feestlokaal. Op de scène: een balorkest en dorpsfiguren uit alle windrichtingen: dromers, vluchtelingen, een veldwachter en een halve politieker. Dans mee op de schoonheid van wat in de marge van door grote heren getrokken grenzen gebeurt.
Negeer de oorlogstrom die in de verte roert.
Het verhaal van Moresnet is zo een van die merkwaardige details van de geschiedenis. Een land rond de huidige Belgische gemeente Kelmis. Lees anders eens wikipedia.
Voor de liefhebbers een interessant stuk met David Van Reybrouck over dit ministaatje.
26 april
27 april
27 juni
18 - 27 juli
13 - 14 september