12.16.2006

nieuw decreet Studiefinanciering in aantocht

Onderstaand tekstje staat te lezen in een persbericht van de Vlaamse Regering:

Het voorontwerp van decreet studiefinanciering is goedgekeurd. Dit voert een uniek “gezinsdossier” in voor gezinnen met schoolgaande kinderen en een bescheiden inkomen. De toelagen in het secundair onderwijs worden verhoogd. Het aantal kinderen en jongeren met recht op een schooltoelage in het basis- en secundair onderwijs wordt de komende jaren ook bijna verviervoudigd. Het stijgt van 72.000 in 2005-2006 naar 273.000 in het schooljaar 2008-2009.

Zo te lezen is onze minister van onderwijs goed bezig.

Gelukkig is er VVS, de Vlaamse Vereniging van Studenten, om deze goednieuwsshow te ontkrachten. Gisteren werd onderstaand persbericht de wereld ingestuurd.

regeerakkoord over studiefinanciering blijft dode letter

Vandaag ligt het nieuwe decreet studiefinanciering ter goedkeuring voor op de tafel van de Vlaamse Regering. Dat decreet bundelt alle vormen van Vlaamse studietoelagen van kleuter tot hoger onderwijs. Hoewel ook de studiebeurzen voor het hoger onderwijs hierin worden geïntegreerd, is VVS, de Vlaamse Vereniging van Studenten hierover nooit geconsulteerd. Anders hadden de studenten de overheid kunnen wijzen op de onrechtvaardig lage studiebeurzen die in het nieuwe decreet gewoon behouden blijven. En op het engagement uit het regeerakkoord om de groep van studenten die recht heeft op een studiebeurs gevoelig uit te breiden. VVS vreest dat de belofte uit het regeerakkoord dode letter blijft en roept de Vlaamse Regering op haar engagementen vooralsnog na te komen!

VVS, dat de studentenraden van alle hogescholen en universiteiten overkoepelt, is nooit geraadpleegd over het nieuwe decreet en de integratie van de studiefinanciering voor het hoger onderwijs hierin. Het kabinet onderwijs maakt zich sterk dat er voor de studiefinanciering in het hoger onderwijs niets verandert. Meer nog: niets hoeft te veranderen. In zijn beleidsbrief verklaarde minister Vandenbroucke dat het systeem van studietoelagen in het hoger onderwijs behoorlijk functioneert. Maar niets is minder waar. Studenten vinden dit pleidooi voor een status quo, onverantwoord…

De huidige studiebeurzen in het hoger onderwijs zijn veel te laag en dekken de studiekosten onvoldoende. Een maximale studiebeurs komt slechts tegemoet aan 76% van de kosten die een hogeschoolstudent op kot moet maken, aan 81% van de studiekosten in het geval hij pendelt. Voor de universiteitsstudenten zijn de beursbedragen iets realistischer, maar ze dekken nog steeds niet de volledig studiekost. Bovendien komen deze dekkingsgraden uit een onderzoek gebaseerd op een kostenraming uit 1998. Stijgende huurprijzen, ICT-evoluties… maken dat deze allicht nog sterk onderschat zijn. Dat de Vlaamse overheid voor de derde keer op rij een nieuw decreet studiefinanciering schrijft zonder dit voor beursstudenten zeer prangende probleem te verhelpen, is voor VVS onbegrijpelijk en onrechtvaardig. De studenten tekenen verzet aan tegen het copy-pasten van bestaande problemen naar het nieuwe decreet. VVS eist dat de beursbedragen tenminste worden opgetrokken tot ze de directe studiekost volledig dekken. En dat er in de toekomst na de verplichte vijfjaarlijkse studiekostenraming een automatische aanpassing van de beursbedragen komt!

Ten tweede neemt het nieuwe monsterdecreet studiefinanciering ook de inkomensgrenzen voor de beursgerechtigdheid in het hoger onderwijs klakkeloos over. Meer nog, deze worden zelfs doorgetrokken naar het leerplichtonderwijs. Nochtans wordt er al sinds jaar en dag gezegd dat deze inkomensgrenzen hallucinant laag zijn. Daardoor telt het Vlaamse hoger onderwijs slechts 20% beursstudenten. Recent onderzoek1 toont aan dat de minimumgrenzen zodanig scherp zijn dat ze zelfs onder de strengste armoedegrenzen liggen. Dat wil zeggen dat studenten uit de allerarmste gezinnen, zelfs geen volledige studiebeurs krijgen. Dat zoiets nog mogelijk is in de welvarende Vlaamse regio is ronduit onbegrijpelijk. Tot voor korte koesterde VVS de hoop dat er aan deze fundamentele tekortkomingen van het systeem snel een einde zou komen. Alle democratische partijen onderschreven in hun programma immers de noodzaak om de inkomensgrenzen voor het studiebeurzenstelsel in het hoger onderwijs stevig op te trekken. De meerderheidspartijen namen het engagement op in het regeerakkoord2. Blijft na het wijzigingsdecreet van november 2005, ook het nieuwe monsterdecreet in alle talen zwijgen over de grootste verzuchtingen van de studenten? Worden de inkomensgrenzen voor beursgerechtigdheid de nieuwe loze belofte uit het regeerakkoord?

Verklaren dat het beurzensysteem behoorlijk functioneert, doet de waarheid dan ook geweld aan - en de studenten uit minder gegoede gezinnen een ongelofelijk onrecht. Het Vlaamse studiebeurzenstelsel voor het hoger onderwijs komt er in het kort immers op neer dat veel financieel zwakke studenten te rijk zijn voor een beurs ofwel te arm met een beurs. De Vlaamse Regering heeft vandaag de kans haar beloften vooralsnog na te komen…

1 Bea Cantillon ea, ’Student in de 21st eeuw: naar een alternatieve studiefinanciering’ van februari 2006, OBPWO

2 Vlaamse Regering, Regeerakkoord 2004: ‘Vertrouwen geven, verantwoordelijkheid nemen’, p 41: “We zorgen ervoor dat in het hoger onderwijs meer gezinnen met een bescheiden inkomen in aanmerking komen voor een studietoelage of studiefinanciering”

Wie voor de rest meer uitleg wil over de huidige regeling verwijs ik met plezier naar de website van de dienst Studietoelagen.

Het huidige decreet

en de bijbehorende memorie van toelichting

Een toegankelijker uitleg over de beurzen zelf vind je in de brochure Centen voor Studenten.

Tenslotte verwijs ik u met alle plezier naar de site van VVS, de Vlaamse Vereniging van Studenten, voor alle verdere uitleg.

Geen opmerkingen: