5.29.2007

studenten-kies-wijzer

Kameraden en vrienden,

na lang en hard labeur, staat hij volledig online, de enige echte Studenten-kies-wijzer

De studentenbeweging bundelde naar aanleiding van de federale verkiezingen de krachten en bracht een tijd geleden een gemeenschappelijk eisenpakket naar buiten, het federaal memorandum. Om die eisen meer kracht bij te zetten, organiseerden FEF en VVS een federaal colloquium. In de voormiddag waren er zeer interessante panelgesprekken, in de namiddag konden de aanwezige studenten de verschillende grote politieke partijen aan het werk zijn tijdens het politiek debat.

En nu lanceren we dus een studenten-kies-wijzer. De grote politieke partijen kregen 20 vragen voorgeschoteld en aan de hand van hun antwoorden kregen ze een score.
Zeker de moeite waard om eens te bekijken. Het is dus zeker geen stemadvies, maar het kan wel dienen als element om rekening mee te houden op 10 juni.
Kieswijzer Quizz Politique

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Kameraad Harko,

ik weet dat de vvs op een congres gestemd heeft het VB te negeren, maar ik vind het dus zo fout om ze niet op te nemen in de kieswijzer.

Wie weet zou het veel overtuigender zijn om adhv hun (gebrek aan) onderwijsstandpunten aan te tonen dat het geen bestuurwaardige partij is. Nu drukken jullie ze weer in de underdogpositie vanwaar ze zo goed scoren.

Jaren Cordon Sanitaire hebben ze niet tegen gehouden om grootste partij in Vlaanderen te worden...

We gaan dat toch s agenderen op een volgende AV van vvs, mss moet ik volgend jaar s naar de AV's terugkeren :-)

Waar is dat democratische principe... "Je ne suis pas d'accord avec ce que vous dites, mais je me lutterai pour votre droit de le dire"

Kameraad Harko zei

Kameraad Bolle, dat jij nog eens een av wilt bijwonen is altijd goed nieuws. Maar ik vrees dat ik je hier moet tegenspreken. Dat de fascisten er niet bijstaan is inderdaad voor een stuk een gevolg van het feit dat onze server niet moet bevuild worden. Maar als je verder kijkt zie je dat er heel wat partijen niet opstaan, FDF, LDD, zelf mijn eigenste PVDA +. Dit heeft niets te maken van voorkeuren of afkeuren, integendeel, ik zou er niet veel partijen opgezet hebben anders. Deze 'selectie' heeft alles te maken met de komende regering. We hebben er enkel die partijen opgezet die in aanmerking zouden kunnen komen (alle, zo is toch ons aanvoelen) om de volgende federale regering te vormen. Hun standpunten willen we noteren om bij de onderhandelingen druk uit te oefenen om de studenteneisen mee op te nemen. Niet meer en niet minder. We willen zeker en vast geen stemadvies geven (mijn stemadvies wil ik gerust geven: lijst 15, PVDA +). We willen ook geen oplijsting maken van de student-gerelateerde thema's uit de verschillende programma's, daarvoor zijn we te leeg. Ik zou zeggen surf naar de stemtest van de vrt, bekijk welke partij het best bij je past en kijk dan of ze erbij staan, dan kun je de sterretjes bekijken en de standpunten bekijken, als ze er niet bijstaan, moet je helaas elder informatie gaan zoeken.

Peter Dedecker zei

Hoezeer ik ook voorstander ben van het halen van de 0.7% voor ontwikkelingssamenwerking, vraag ik mij wel af wat dat komt doen tussen de studententhema's.

Kameraad Harko zei

Kameraad Zwartzak,
een zeer terecht en goeie vraag.
Dit komt voort uit het standpunt van VVS tegen 'braindrain', dit standpunt kunt u geheel en al nalezen op onze website: http://www.vvs.ac/documentatie_standpunten/standpunten/2006-2007/brain%20drain%20standpunt.pdf

"VVS pretendeert natuurlijk niet pasklare oplossingen voor dit complexe probleem te hebben. Wel stellen we enkele
maatregelen voor die een eenzijdige migratie kunnen counteren. Een aangepast beleid is nodig om braindrain tegen te
gaan. Pull en push factoren moeten anders worden gecounterd. De leegloop uit ontwikkelingslanden dient anders te
worden aangepakt dan braindrain uit het rijke Westen. Enerzijds moeten ons eigen talent gestimuleerd worden om na
een periode in het buitenland terug naar eigen regio te keren. Anderzijds moet er aan capaciteitsopbouw gedaan
worden in de landen die lijden onder braindrain, zowel op vlak van economie als op vlak van hoger onderwijs, zodat men
de pushfactoren kan beïnvloeden."
Daarbij stellen we onder andere het belang van ontwikkelingshulp in de schijnwerper.
Veel plezier en bij bijkomende vragen of opmerkingen, je weet mij wonen he

Peter Dedecker zei

Zou er dan niet beter gevraagd geweest zijn naar hoe een partij zich opstelt tov braindrain? Een meer specifieke vraag ivm onderwijs in het buitenland onder de vlag van ontwikkelingssamenwerking en de mogelijke gevolgen daarvan. Dit lijkt me toch wat anders dan de simpele vraag of men het budget van ontwikkelingssamenwerking dient te verhogen. Immers, als je in het buitenland scholen subsidieert (als vorm van ontwikkelingssamenwerking) en daar de beste studenten uitnodigt naar Vlaanderen, dan staat een verhoging van het budget van ontwikkelingssamenwerking gelijk aan een stimulatie van braindrain. Hierin is een positief antwoord op de vraag rond ontwikkelingssamenwerking net iets wat VVS als negatief percipieert volgens de eigen standpunten.