4.17.2008

Taal, onderwijs en de samenleving

Tijd voor een vleugje reclame. En wel voor een interessante publicatie bij uitgeverij EPO over taal en onderwijs. Zowaar een zeer boeiend thema. Schrijvers van dienst zijn de onvolprezen prof Blommaert en Van Avermaet.

"Waar 'leren' we taal? En waar gebruiken we ze? Slechts voor een heel klein deel op school. Want de loodgieter en de architect, de IT'er en de advocaat, de wielrenner en de dokter: ieder heeft zijn taal. De som van al die – meestal informele – leeromgevingen zorgt voor eigen taalcompetenties, het resultaat van het individuele levensparcours. Zo komt het dat ieder 'zijn eigen Engels' spreekt.
De reële taal en het taalgebruik van het echte leven, dàt is de invalshoek van dit academische pamflet. Centraal staat daarbij de pluriformiteit: elke omstandigheid, elke context en elk milieu is 'taal-anders'. Maar op school wordt taal grotendeels herleid tot een standaard en tot juist-of-foutkwesties. Het sociolinguïstische uitgangspunt van de auteurs brengt hen tot het inzicht dat de verhoogde nadruk op één enkele normatieve, uniforme standaard in het schoolse taalonderwijs de ongelijkheid in de hand werkt. Dat wordt met veel voorbeelden gestoffeerd.

Taal, onderwijs en de samenleving is een kritiek op recente beleidsontwikkelingen in het taalonderwijs. Het toont dat het beleid gebaseerd is op perceptie, niet op feiten, en dat de verhoogde nadruk op grammatica, spelling, uitspraak, talige correctheid enzovoort, nefast is.
Dit boek biedt meteen ook een aanzet tot een taalpedagogie die de heiligheid van de standaard afbreekt. Een taalpedagogie die rekening houdt met diversiteiten van allerlei aard, en die échte gelijke kansen garandeert. De klemtoon ligt daarbij op taalgebruik en communicatie eerder dan op taalstructuur."

Het is altijd goed om bij een boek de inhoudstafel te bekijken.:

1. Inleiding

2. De lat hoog

3. Een ideologische lezing

3.1. De ontkenning van intratalige diversiteit
3.2. De reductie van taal en betekenis
3.3. De afwezigheid van de samenleving

4. Een ruimere leeromgeving

4.1. Meertaligheid als uitgangspunt
4.2. Multimodale geletterdheid
4.3. Formele en informele taalmarkten
4.4. De leefomgeving als leeromgeving

5. Besluit

Het voorwoord staat geheel en al online en is alleszins al zeer boeiende lectuur.

Kortom een ware aanrader.

Voor de liefhebbers enkele gegevens: isbn: 9789064454851 · 2008 · paperback (12,5 x 20 cm) - 120p. · prijs: € 13.50

Het boek is geheel en al online te bestellen via de site van de uitgeverij zelve. Ik wil zeker ook de abonnementsformule aanraden: 25% korting bij een jaarlijkse aankoop van minstens 3 boeken.
U kunt zich daarnaast uiteraard ook geheel en al wenden tot de lokale boekendealer.


Voor de geïnteresseerden is er een interessant debat n.a.v. de verschijning van dit boek.
Een debat tussen Piet Van Avermaet, Meyrem Almaci (die een aantal onder jullie reeds aan het werk zagen op het congres van VVS), Mohaemed Ridouani (schepen te Leuven) en ons aller minister van onderwijs Frank Vandenbroucke. De moderator van dienst is niemand minder dan Bilal Benyaich, oud-bestuuder van VVS en medewerker van Kifkif.
De inleiding wordt u gebracht door ons aller Orhan, die zijn thesis komt voorstellen.

Kortom evenzeer een echte aanrader: 23 april vanaf 20u in het Zuiderpershuis te Antwerpen.

Geen opmerkingen: