8.24.2024

"Schrap de lessen godsdienst"

Het lerarentekort geeft elk jaar 'discussies' die de problemen niet aanpakken. 'Oplossing' v/d week: levensbeschouwelijke vorming. Omdat het tekort zéér acuut is, moet (!) het afschaffen wel de oplossing zijn volgens sommigen. 

 


 
Bij veel zogenaamde opiniemakers en experten speelt een onverhulde antigodsdiensthaat een leidende rol, zo blijkt. Dat en een zeer verouderde kijk op het vak.

In bovenstaand artikel stond een heel merkwaardig citaat van Wouter Duyck. Hij pleit gewoon voor minder lesuren. "Schrap de lessen godsdienst, dat is niet meer van deze tijd. Zo krijgen leerlingen 2 uur minder les en bespaar je minstens 300 miljoen euro aan loon." Want minder les is beter dan godsdienstles?

LBV is een zeer talig vak, met heel veel aandacht voor taal, voor vaktermen en beeldspraak, maar ook voor het actief leren onder woorden brengen wat je denkt en voelt. Op een 'ongedwonger' manier dan bv in de lessen Nederlands.
 
LBV gaat ook over luisteren naar elkaar, van mening verschillen en in discussie gaan. LBV gaat over respect voor elkaar.
 
LBV gaat over jezelf, inzicht in de eigen emoties. In LBV gaat het ook over hulpverlening, over omgaan met stress en over lijden en rouwen.  
 
Levensbeschouwelijke vorming is een bijzonder waardevol vak. En dat zeg ik niet alleen omdat ik dat zelf geef.
 
Trouwens, als je behoort tot een bepaalde erkende levensbeschouwing, dan kan je, als leerkracht, meestal ook gewoon het vak geven, in tijdelijke opdracht. Probeer het eens. 
 
 

 


Geen opmerkingen: