3.25.2010

Leopold II en 'de Kongo'

Congo is, zoals iedereen wel weet, of toch zou moeten weten, 50 jaar geleden terug onafhankelijk geworden. We zullen de komende tijd overspoeld worden met terugblikken, emotionele verhalen van ex-kolonialen en gegarandeerd zullen er wel typen zijn die beweren 'vroeger was het beter'. Het Congopessimisme lijkt wel alomtegenwoordig. Maar daar gaan we het vandaag niet over hebben.

Lucas Catherine heeft voor Solidair een prachtig stuk geschreven: Leopold II en 'de Kongo'.
Enkele zeer treffende passages:

"Leopold II vond altijd dat België te klein was...

In een kolonie moet je eerst geld stoppen om er later er veelvoud van te recupereren, zo hadden hem zijn vele reizen geleerd.

Leopold richtte daarom de Association Internationale Africaine (AIA) op. Doel: lobbyen bij de Europese mogendheden om hem in Kongo zijn gang te laten gaan. Er zaten ook bankiers in de AJA: de Rothschilds, vertegenwoordigd door hun Belgische schoonzoon Léon Lambert (later van de Bank Brussel-Lambert, nu ING) of een Brusselse bankier als Brugmann (nu nog bekend om zijn ziekenhuis, park en laan in Brussel). Zij mobiliseerden kapitaal en betaalden de factuur van Stanley, de man die zogezegd de Kongo ontsloot voor Leopold.
Hout, ivoor en rubber



Van bij het begin was ook de Belgische staat betrokken, ook al was de Kongo Vrijstaat officieel privé-eigendom van Leopold II. De toenmalige eerste minister August Beernaert – hij heeft nu een monument in zijn geboortestad Oostende – zorgde rond 1890 voor het toekennen van twee grote leningen door de Belgische staat aan de Kongo Vrijstaat, respectievelijk 10 miljoen en 25 miljoen goudfrank. Vandaag is dat samen 175 miljoen euro.

Daarna begon de Kongo op te brengen. Eerst vooral tropisch hout en dan ivoor, waarvoor een oorlog moest worden gevoerd tegen de Zanzibari-Arabieren die de ivoorhandel in Oost-Kongo controleerden. Daarna volgde rubber. Vooral na de uitvinding van de binnen- en buitenband door Michelin en Dunlop en de massaproductie van auto’s door Ford werd rubber de rijkdom van Kongo, of beter van Leopold.

De jaren 1900-1907 waren topjaren. Professor Sengers schat de inkomsten uit Kongo voor Leopold dan op 200 miljoen euro.

In Leopolds tijd was het vooral de burgerij die meeprofiteerde. De Antwerps haven en het kapitaal daar explodeerde dankzij de import van ivoor, rubber, hout en later allerhande mineralen. De Waalse industrie kreeg een geweldige boom door de aanleg van spoorwegen in Kongo

De Belgische burgerij zal ook na de overname van Kongo door België van de kolonisatie blijven profiteren.
"

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geachte,

Dit kunstwerk staat gratis ter beschikking voor tijdelijke tentoonstelling.

Met vriendelijke groeten Enca Caen.

ROYALTY - Leopold II - "Ketens der hebzucht", SIKITIKO?

Dit kunstwerk "ketens der hebzucht",wil getuigen van een symbolische teruggave van alle door Belgen onterechte gestolen rijkdom en vermoorde levens in Kongo. Het is tevens eens aanklacht tegen de monarchie en Belgische staat, 2010 hoog tijd voor België om haar historische verantwoordelijkheid te erkennen met excuses gewenst.
De monarchie en haar kolonialen, allemaal weten zij dat ze bepaalde zaken beter niet hadden begaan: de vele slagen met de chicotte, het afhakken van handen der onwillige slaven, hun grote openheid voor de zwarte vernedering. Een blank ras, de brute macht, de vele doden, de geile blikken gericht op bloedgeld en rijkdom waarop zij verliefd waren.
Congo!!!, hun nostalische herinnering aan een kolonie waarop België zo fier is en grotendeels haar huidige bestaansvorm aan te danken heeft.
Zonder Congo, de vele doden en het vele leed der congolese bevolking had België al lang opgehouden te bestaan.
Wij spreken hier over een ZWARTE HOLOCAUST met 10 miljoen doden kortom één van de belangrijkste misdaden in de geschiedenis van de mensheid. Over het monster zelf, de" zwarte prins" die zijn eigen land het onbeduidende koninkrijk België diep minachtte zijn dochters verstootte en wiens hebzucht geen grenzen kende. Alle paleizen die hij bouwde, een groot deel van het monumentale Brussel dat we nu kennen en zijn plannen voor een oprijlaan van Laken naar zijn pompeuze badstad Oostende, het bouwen van Franse kastelen om zijn hoertjes in onder te brengen. Dat alles op de rug van miljoenen rubberslaven die als kannonenvlees figureerden in deze zwarte holocaust van Congo. De Belgische regering was en is zijn medeplichtige,
Na de canvas-collectie wil ik dit kunstwerk overhandigen aan de Republiek Congo en zal dan ook vragen dat onze Koning Alberthet meeneemt n.a.v. zijn bezoek aan Congo bij de feestelijkheden rond de 50 jarige onafhanklijkheid. Laat dit kunstwerk een spiegelbeeld zijn voor president Kabila die moet stoppen met zijn bevolking te verkrachten en te vermoorden. Succes verder toegewenst aan alle kunstenaars. (Bron: Enca Caen)
Kunstwerk te bezichtigen op http://www.canvascollectie.bedoorklikken op "ketens der hebzucht".

Met vriendelijke groeten Enca Caen,
Ambassadeur vredesgemeente Merelbeke.

Anoniem zei

MERELBEKE: Ketens der Hebzucht "Sikitiko"

Ingediend door K DeVos op di, 04/27/2010 - 13:51.
De hand die de kunstenaar Enca Caen gebruikt, lijkt op de hand van de 'neger', deel uitmakend van de beeldengroep rond het Leopold II-monument op de dijk in Oostende. Het is precies deze hand die door een onbekende actiegroep werd afgehakt als teken van protest tegen de uitbuiting van Congo door Leopold en België.

Is de kunstenaar Enca Caen misschien bekend met de beeldenstormers van Oostende? En is de verdwenen hand misschien verwerkt in zijn kunstwerk?

En toevallig of niet: in de roman "De Hand van de Koning" van Raf De Boever over deze affaire, is één van de drie actievoerders ook een beeldhouwer. En in dat boek is er ook sprake over een opschrift bij deze hand, nl. het Swahili-woord voor excuus: Sikitiko... Toeval?

tip toevoegen