Na een museumbezoek iets gaan drinken of misschien zelfs iets eten, iets lekkers, verfrissend of verwarmend, een opkikker in een prachtig kader, nagenieten en nabespreken. Museumcafés zijn een verlengde van het museum, mooi, aangenaam, een bijna essentieel onderdeel van de hele museumervaring.
Internationale studies bevestigen het keer op keer, een museumcafé is een wezenlijk onderdeel van de hele beleving.
En toch zijn museumcafés, -restaurants en -brasseries geen echt onderdeel van het museum. Het zijn concessies. Bij een concessie wordt een bedrijf of een persoon aanduid als concessiehouder, het café is dan gedurende een bepaalde periode van hem, tegen een niet onaardige vergoeding uiteraard.
Het MSK is momenteel
op zoek naar een nieuwe concessiehouder.
Het MSK profileert
zich als een ‘Open Museum’ en zet in op toegankelijkheid en
laagdrempeligheid. Maar dan wordt blijkbaar niet doorgetrokken in de
concessie.
In het bestek staan
een aantal dingen vermeld waaraan de kaart van het museumcafé moet
voldoen:
De inschrijver wordt, a.d.h.v. een prijstabel, gevraagd een overzicht te geven van het aanbod aanmaaltijden, desserts/gebak en dranken.Daarbij wordt de kwaliteit beoordeeld op basis van onder meer volgende criteria:1. gevarieerd2. gezond3. duurzaamDe volgende principes zijn hier van belang:1. Aandacht voor seizoensgebonden producten: verse groenten en fruit worden enkel in het correctseizoen gebruikt, overeenkomstig de seizoenskalender (www.groentekalender.be);2. Fair Trade producten: bij gebruik van exotische producten worden producten uit de eerlijke handel gekozen;3. Lokale productie en korte keten: er worden producten van lokale producenten gebruikt;4. Voldoende aanbod van vegetarische alternatieven;5. Verpakking: voor het aanbieden van het voedsel kiezen voor herbruikbaar/composteerbareverpakkingen, borden bestek en bekertjes toegestaan (papier, karton, hout, PLA, palmblad, etc. ..).6. Een gevarieerd aanbod, voor ieders beurs.
‘Voor ieders
beurs’ is een bijzonder rekbaar begrip. Betaalbaarheid en
laagdrempeligheid zijn geen prioriteiten in dit bestek. Waarom staan
er geen concrete indicatoren? Waarom geen verplichting om ook
maaltijden aan kansentarief aan te bieden? Waarom geen verplichting
om mensen toe te laten om een eigen boterham op te eten, met een kop
betaalbare koffie, of een tas betaalbare soep?
Dan komen we aan de
essentie. Waarom moet je per se een privé-bedrijf zoeken om een
essentieel onderdeel van het museum in handen te nemen? Waarom neem
je het museumcafé niet zelf in handen? Met normaal betaald personeel, met toegankelijke prijzen en laagdrempelig. Niet gericht op hip en
trendy, maar op normale, doordeweekse Gentenaren en bezoekers.
Laat 2500 euro per maand niet meer doorwegen dan de ambitie om een daadwerkelijk open museum te worden.
Laat 2500 euro per maand niet meer doorwegen dan de ambitie om een daadwerkelijk open museum te worden.
Je mag
nog zo veel inzetten op Openheid, als je een hip en trendy eetcafé
hebt met koffie aan 2,75 en trendy biofruitsap aan 3 euro
dan is en blijft dat een holle frase.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten