1.31.2019

de appartementen van de Sint-Annakerk

Het voorstel van het consortium Markthal voorziet in de aanbouw van een blok appartementen aan weerszijden van de Sint-Annakerk.

Dit wordt aangehaald als pro-argument omwille van de huizencrisis in Gent, maar dit is tamelijk lachwekkend. Er is in Gent, voor zover ik weet, geen tekort aan luxeappartementen. Het bovenste segment van de markt lijkt mij in het Gentse rijkelijk bediend. En de gedachte dat dit sociale appartementen zouden worden, of zelfs maar betaalbaar, is pas echt lachwekkend (eerder om te huilen, maar bon).
Deze appartementen zullen, zo vermoed ik, essentieel zijn om het financiële plaatje ook maar een beetje rond te krijgen.

Ik heb nog geen idee hoe deze aanbouwen er uit zullen gaan zien (mochten ze er überhaupt komen), dus mijn bedenkingen zijn puur principieel van aard.

Ik kan mij niet inbeelden dat de bevoegde diensten, in deze Onroerend Erfgoed, akkoord gaan met een aanbouw aan de kerk. Dit zou lijnrecht ingaan tegen de beschermde status van het gebouw en van de omgeving.

Veel van de oudere Gentse kerken, de meeste oudere monumenten tout court, hadden allerlei gebouwen rond zich. In de negentiende eeuw is dit allemaal 'opgekuist' en kreeg het centrum brede straten en grote pleinen. Dit paste perfect in de negentiende-eeuwse visie. En toch zou men vandaag niet toelaten dat er tegen het Gravensteen en tegen de Kathedraal appartementen gebouwd worden. 

Als je niet mag aanbouwen terwijl er altijd tegen gebouwd is geweest, waarom zou je dan mogen aanbouwen tegen een gebouw dat altijd op zichzelf heeft gestaan?

De appartementen kunnen ook gebouwd worden, aansluitend aan de bestaande blokken. Naast de kerk, aan beide zijde, bevonden zich parken, met monumentale hekken. Aan de ene zijde staat er nog een rest, deels 'geprivatiseerd', maar dat is een ander verhaal, aan de andere zijde is er een parking van gemaakt.
Vermits het daar ook zeer diep is, zie ik geen argumenten tegen.
Ik zie geen reden om er tegen te zijn dat er iets gebouwd wordt in het parkje en de parking.

*laatste update dezer: 7/06/19




Geen opmerkingen: