In knack kun je deze week een interessante analyse lezen van Toerisme Vlaanderen. Ik rip ze hier schaamteloos, gewoon omdat Bart Caron hier zeer correct de situatie weergeeft. De koers die nu in geslagen is, is de weg van minder dienstverlening en meer 'marketing'.
'Toerisme Vlaanderen
kiest voor de internationale toerist die veel geld kan besteden. En wil
het merk 'Vlaanderen' promoten in het buitenland. Dat is de kern van het
huidige beleid van de Vlaamse regering. Wat een ontsporing', vindt Bart
Caron. 'Het toeristisch beleid is ver afgedreven van het doel om
randvoorwaarden te creëren voor een kwaliteitsvol toeristisch aanbod in
Vlaanderen. Het principe dat iedereen recht heeft op vakantie ging in de
vuilbak.'
Toerisme
Vlaanderen (TVL), een dienst van de Vlaamse overheid met een jaarbudget
van zowat 84 miljoen euro belastinggeld, kiest niet meer voor de
Vlaamse kunststeden, noch voor de kust en de groene regio's. De actoren
aldaar voelen zich genegeerd. Het overkoepelende merk 'Vlaanderen'
verdringt hen. Quasi alle middelen worden daarop geconcentreerd.
Imagocampagne rond Vlaanderen slorpt honderdduizenden euro's op
Neem
bijvoorbeeld de campagne "Rue de Flandre" in Parijs. Door die campagne
kreeg in de maand juni één straat in Parijs de Vlaamse kleuren, met
onder meer veel Vlaams bier en een frietkot. De bedoeling was Vlaanderen
bekender maken bij de Franse toerist. De week Rue de Flandre in Parijs
kostte 320.000 euro. Er werden zowat 10.000 mensen bereikt. Maar
minister voor toerisme Ben Weyts (N-VA) heeft er echter geen idee van of die mensen potentiële bezoekers zijn aan Vlaanderen.
Net
zoals de aanwezigheid op Tomorrowland in São Paulo en Atlanta. De
promotie in Atlanta kostte 52.000 euro. Er passeerden slechts 2,3% van
de festivalgangers op de stand. De kost van Sao Paulo bedroeg 23.000
euro voor 2,5% van de festivalbezoekers.
De
buitenlandkantoren van TVL worden volop ingezet om aan "branding"
absolute prioriteit te geven. Of dat positieve effecten heeft, is niet
bekend, het wordt niet onderzocht door TVL. Sic. Er is de voorbije jaren
al heel veel geld aan besteed, enkele honderden miljoenen euro's. De
voorbije vijf jaar is het totaal aantal buitenlandse aankomsten in
Vlaanderen gemiddeld met 4,5% toegenomen. Een grote investering met een
beperkt resultaat....
Hoe dan ook, er is een stevige verschuiving
In het beleid van Toerisme Vlaanderen aan de gang, ook van de financiële
middelen. Ook het woordgebruik verandert. Toerisme Vlaanderen hanteert
nu een typisch marketingjargon.
Jeugdverblijven en sociaal toerisme buiten beeld
Het
sociaal toerisme, het toerisme voor allen zoals het vroeger heette,
verdwijnt onder de pletwals van Vlaanderens reclamebureau nummer één. Het strategisch plan van Toerisme Vlaanderen toont het goed aan.
De
strategische doelstellingen van TVL hebben het over het merk
Vlaanderen, de economische effecten, de klanttevredenheid en de
slagkracht van de toeristische sector. Over de vraag of iedere Vlaming
zelf op vakantie kan gaan, lezen we geen woord. Het begrip sociaal
toerisme komt in 90 bladzijden amper één keer voor. Doelstellingen
worden niet geformuleerd. Het enige dan we konden lezen is dat Toerisme
voor Allen niet de connotatie mag hebben van een 'aparte vorm van
toerisme'. Daarom zal het geïntegreerd in het brede leisure toerisme.
Sorry, daarmee wordt het afgeserveerd. Evenmin een woord over de
jeugdverblijven, een derde van de logies.
De beleidsbrief van
minister Ben Weyts is minder radicaal. Die heeft iets meer dan één
bladzijde aandacht aan vakantieparticipatie voor iedere Vlaming. De
inhoud is niet overdonderend, à contraire. Het Steunpunt
Vakantieparticipatie wordt daarvoor ingezet, met bitter weinig middelen.
Het beleid rond drempelgroepen is zeer beperkt: enkele regels over de
jeugdherberg in Brussel , de infrastructuur voor jeugdverblijven en het
sociaal toerisme. Het budget toont dat ook aan.
De
infrastructuurprojecten van Toerisme voor Allen kregen in 2009 nog 4,8
miljoen euro. Nu moeten ze het met minder dan de helft doen: slechts 2
miljoen in 2015 en 2016. En dat terwijl 1 op 5 van alle verblijven in
Vlaanderen gebeurt in sociaal toerisme, krijgt dit maar 1/40ste van het
budget voor Toerisme.
De verhouding van het budget voor sociaal
toerisme en dat voor algemene promotie voor Vlaams toeristisch aanbod
wordt steeds groter, ten voordele van het tweede. Het budget voor
Toerisme bedroeg in 2015 zo'n 84 miljoen euro. Dat is trouwens, in deze
barre tijden, een fikse stijging ten opzichte van 2009 toen het budget
62 miljoen bedroeg, plus 35%. Was dat dé prioriteit in crisistijd? De
cultuursector daarentegen heeft wel meer dan 10 procent moeten
inleveren.
Een rapport waarmee niet wordt gepronkt
Er
is een rapport van TVL 'Strategische transities voor het sociaal
toerisme'. Vreemd genoeg is dat rapport al bijna een jaar klaar, maar is
het nog niet officieel gepubliceerd. De draft is verspreid in de
sector, maar TVL heeft blijkbaar niet de intenties om ermee uit te
pakken. Logisch ook, het past niet in de nieuwe strategie, en toont
overduidelijk aan hoe het beleid op dit terrein sterk achteruit is
gegaan.
Het is nuttig deze sector even te schetsen. Er zijn in
Vlaanderen 587 hostels, jeugdverblijven en (sociale) volwassenenlogies
erkend. Die bieden 48.000 bedden aan. Er werken meer dan 1.000 mensen.
Daarnaast zijn er 16 sociaal-toeristische verenigingen, van de
Jeugdherbergen over Volkstoerisme tot Pasar. Binnen TVL is er een
Steunpunt Vakantieparticipatie zich voornamelijk richt op de doelgroep
van personen die in armoede leven. Daaraan zijn 1.528 organisaties en
560 toeristische partners aangesloten.. Het Steunpunt bereikte 123.101
vakantiegangers voor vakantie in 2014. Daar zet de minister niet echt op
in, hooguit in de rand. Mag ik de toeristische actoren die meedoen
hiervoor feliciteren? Ze bieden fikse kortingen aan personen in armoede.
En doen dat zonder financiële tussenkomst van TVL.
Het sociaal
toerisme is een brede sector. Het Hiva publiceerde in 2012 een rapport
'Vakantie met meerwaarde, Beeld en toekomst van het sociaal toerisme in
Vlaanderen' (Caroline Gijselinckx & Lieven De Smet). Als conclusie
formuleerden ze een rits aanbevelingen voor het Vlaamse beleid. Enkele
punten: zorg voor financie?le ondersteuning van de participatie van
vakantiegangers in armoede en met zorgbehoeften, blijf sociaal
toeristische verenigingen ondersteunen, niet alleen voor mensen in
armoede maar ook mensen met een functiebeperking, zieken en ouderen,
blijf energiebesparende maatregelen ondersteunen; subsidieer ook
investeringen in kleinschalige gezelligheid, multifunctionaliteit en
aanpassingen voor maatschappelijke behoeften, blijf animatie financieel
ondersteunen omdat het de sociale cohesie in de hand werkt en zorgt voor
gemeenschapsvorming en een zinvolle vrijetijdsbesteding, enz.
Immers
sociaal toerisme heeft de ambitie om in de vakantieketen de drempels
die een individu/groep niet op eigen kracht kan overwinnen weg te
werken.
Bizarre marketing
Er wordt dus
steeds meer accent gelegd op marketing. Sommige dromen er zelfs van om
van Toerisme Vlaanderen hét marketinginstrument te maken van de hele
Vlaamse overheid. Branding voor Vlaanderen. En veel minder op het
faciliteren van de brede toeristische sector.
Daar heeft TVL best
wel veel geld voor over. Zo krijgt Flanders Classics, de organisator
van de Vlaamse wielerklassiekers, 150.000 euro om TVL toe te laten de
Ronde van Vlaanderen te mogen gebruiken voor promotie in het buitenland.
Het is toch duidelijk dat Vlaanderens mooiste zelf geen vragende partij
is? En wat is de return voor TVL? Hoeveel euro's belastingsgeld is er
besteed aan Tomorrowland in Brazilië? 23.000 euro. Is dat een kerntaak
van de Vlaamse overheid? Is het normaal dat er voor de intendant voor
het programma Vlaamse Meesters - dat is inhoudelijk wel een goede keuze,
want kunst is toch dé Vlaamse troef bij uitstek - een verloning van
18.000 euro per maand wordt voorzien?
Is het geen illusie dat de marketing van Toerisme Vlaanderen onze regio toeristisch tot aan de Europese top zal stuwen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten