1.01.2024

Möge es minder grausam sein als sein Vorgänger!

Nieuwjaarsdag 2024. 

 

Voor de gelegenheid, nieuwjaarswensen voor 1843 van de Duitse progressieve dichter Heinrich Heine.

 

Ich schreibe diese Zeilen in den letzten Stunden des scheidenden bösen Jahres. Das neue steht vor der Türe. Möge es minder grausam sein als sein Vorgänger! Ich sende meinen wehmütigsten Glückwunsch zum Neujahr über den Rhein. Ich wünsche den Dummen ein bißchen Verstand und den Verständigen ein bißchen Poesie. Den Reichen wünsche ich ein Herz und den Armen ein Stückchen Brot. Vor allem aber wünsche ich, daß wir in diesem neuen Jahr einander sowenig als möglich verleumden mögen.



Uit een brief, eerder een column, van Heinrich Heine, geschreven in Parijs op 31 december 1842 voor de krant die Augsburger Allgemeine Zeitung, uitgegeven in deel 2 van de bundel Lutetia. Berichte über Politik, Kunst und Volksleben.





Voor de liefhebbers in het Nederlands:

 

Ik schrijf deze regels in de laatste uren van het voorbije kwalijke jaar. Het nieuwe staat voor de deur. Moge het minder wreed zijn dan het vorige! Ik stuur mijn weemoedigste nieuwjaarswensen over de Rijn. Ik wens de domme een beetje begrip en de verstandigen een beetje poëzie. Ik wens de rijken een hart toe en de armen een stuk brood. Maar bovenal wens ik dat we elkaar in dit nieuwe jaar zo min mogelijk belasteren.




Lees Lutetia.

 

Geen opmerkingen: