8.26.2008

toelatingsexamens?

Vandaag was het verzamelen geblazen aan de Heizel voor het toelatingsexamen van de geneeskunde. Zo'n 2000 artsen en tandartsen in spe moesten zich de gehele dag onderwerpen aan een zichtbaar zwaar examen.
VVS zou VVS niet zijn moest ze in actie schieten tegen dit toelatingsexamen. Examens als deze testen immers enkel de mate van voorbereidheid op dit examen en de toevallige gemoedstoestand. VVS nam vandaag een bevraging af onder de deelnemers.
Doel is na te gaan in welke mate de selectie van het toelatingsexamen sociaal vertekend is. VVS stelt de noodzaak van de concrete aanleiding voor deze uitzondering op de vrije toegang tot het hoger onderwijs in vraag, namelijk de federale contingentering van de toegang tot de medische beroepen.
Het enthousiame van de deelnemers aan het examens voor onze bevraging was bijzonder groot, het is voor deze jongeren (en hun ouders) uitermate onverstaanbaar waarom er zo'n selectiemiddel van kracht is.
meer info op de enige echte VVS website
Uiteraard houden we jullie op hoogte van de resultaten van deze bevraging en de vorderingen in dit dossier.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

moest u een juist afgestudeerd burgerlijk ingenieur zijn dan zou u de noodzaak van ingangsexamens wel begrijpen
wij hadden er nog één
laat ons eerlijk zijn, het was niet meer zoals in de oude tijd, maar er moest nog een kleine moeite gedaan worden
iedereen die serieus wou werken voor de richting was er op zijn minst door (die met een mindere gemoedstoestand nipt, anderen zeer ruim)
en daarna is het met het niveau alleen maar bergaf gegaan
misschien moest u eens nadenken of die 'studentenpestende' maatregelen soms niet in de studenten hun voordeel uitdraaien
hou daarvoor maar eens een enquete bij de lange lijst van tweedezitters

Kameraad Harko zei

Ik denk niet dat het 'niveau' van een bepaalde opleiding ook maar iets te maken heeft met de al dan niet aanwezigheid van een selectie aan de spreeekwoordelijke poort. Integendeel zou ik bijna zeggen, het niveau van onderwijs zou enkel mogen gaan over het niveau van dat onderwijs. Als het onderwijs er niet in slaagt om studenten die aan alle voorwaarden voldoen iets te leren op een deftig niveau, dan moet het onderwijs dringend verbeteren, en dit niet proberen weg te moffelen door studenten te weigeren. Toegangsexamens meten immers niet het niveau van een bepaalde opleiding.