7.16.2009

Een dagje Jubelparkmuseum

Kameraden en vrienden,

voor het eerst in lang heb ik terug vakantie, waar een vooropzeg toch niet allemaal goed voor kan zijn. Gisteren kon het niet laten en ben ik gewoon naar kantoor gegaan, maar bon, het was daar ongelofelijk rustig, dus had ik een zeer productieve dag. De werklust is moeilijk af te leren, maar bon, wat moet dat moet, dus zal ik een éfforken doen.

Maar een gerust gemoed begon ik vandaag aan mijn vakantie. Ik ben de hele dag de toerist gaan uithangen in Brussel. Het moet gezegd zijn, dat is ferm vermoeiend. Het is mij een raadsel hoe die busladingen Duitsers, Japanners, Amerikaanders en Spanjaarden dat doen, zo hele dagen van got naar her lopen om 'alles' te bezichten.



Hoe dan ook vandaag was voorbehouden voor het Jubelpark in onze nationale hoofdstad. Mét picknik in het park. Daarna was het de beurt aan het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis.

Dit federale museum is werkelijk serieus de moeite. Ik had dit museum reeds tweemaal bezocht in mijn (veel) jongere jaren, samen mijn vader, die verdienstelijke pogingen deed om zijn zonen het nodige culturele kapitaal mee te geven. Dit was intussen weer lang geleden en het museum is sindsdien veranderd en vernieuwd.



De collectie is werkelijk immens, maar een fractie ervan staat opgesteld in dit reusachtige museum, kun je nagaan. En voor ieder wat wils, gotische triptieken, vroegromaans textiel, renaissance huiskamers, wandtapijten, stenen pijlpunten, ijzertijd sieraden, Etruskische vazen, Griekse beeldjes, Romeinse munten, Egyptische kattenmummies, een gigantische beeld uit het Paaseiland, een collectie precolumbiaanse beelden om U tegen te zeggen, vroeg-Islamitische tegels, een prachtige reeks Nepalese beeldjes, kortom te veel om op te noemen.

ter illustratie een licht debiele foto van uw kameraad met een (momenteel toch) sympathieke Egyptenaar.


Ik zou zeggen neem gerust een kijkje om de website, waar een mooie kijk op de collectie online staat.


Beste vrienden, voor de prijs moet je dit alles niet laten, een luttele 5 euro voor de werkende medemens (wat ik toch nog steeds placht te zijn), maar met kortingen voor studenten, werkelozen, en zelfs gratis voor de kinderen. Ik zou zeggen allen daarheen!



update: blijkbaar was de dag zodanig vermoeiend dat ik vergeten was om op de 'publiceer'-knop te duwen. 17/07

Geen opmerkingen: