Het is te zeggen, ze zijn daar met een nieuwe petitie.
Ik zeg een nieuwe petitie, want ze hadden al een petitie. Deze petitie had een gelijkaardige tekst en gelijkaardige eisen. De petitie werd opgezet op 1 februari, de laatste handtekening dateert van 3 april en is 'door de auteur beëindigd'.
De reden hiervoor staat nergens aangegeven en de actiegroep meldt hierover niets.
Het zou wel eens iets kunnen te maken hebben met het feit dat de petitie welgeteld 124 handtekeningen onder zich heeft. Voor een groep die zeer regelmatig spreekt over haar 'steeds maar groeiende aanhang' en die journalisten naar haar zogezegde mensenketting lokte met de stelling dat er 700 man verwacht werd, is het natuurlijk vrij gênant om dergelijke cijfers te moeten afficheren.
Maar bon, dit geheel ter zijde.
Laat ons eens die petitie van nabij bekijken. Er is een inleidende tekst, gevolgd door 'vijf krachtlijnen.'
de inleidende tekst
Het burgerinitiatief SOS Sint - Anna Gent ambieert een waardevolle en duurzame herbestemming voor de Gentse Sint-Annakerk en haar site.Een merkwaardige reeks stellingen.
Het gebouw is een architecturaal unicum, enig in Europa en zou voor onze stad een extra toeristische trekpleister kunnen betekenen.
Kerken zijn van oudsher plaatsen van ontmoeting (lezingen, dialoog, rituelen, …), rust (mindfulness, yoga, verwondering, ...), stilte (gebed, meditatie, ...) en spiritualiteit (vieringen, zen, mystiek, poëzie, symboliek, ...) waaraan grote nood is.
Kerken zijn van oudsher ook plaatsen van en voor cultuur en ook hier zijn er toekomstmogelijkheden voor Sint-Anna. De akoestiek is uniek en bijzonder geschikt voor orgelmuziek, koorzang, opera of strijkers. Bovendien kan men er de klanken van het beste orgel van Gent genieten.
Het is belangrijk dat de herbestemming van dergelijk gebouw, met een emotioneel-spirituele dimensie, gedragen wordt door de gemeenschap.
Eerst en vooral zien we nergens een antwoord op de vraag wat 'een waardevolle en duurzame herbestemming' zou zijn, noch op de vraag waarom Consortium Markthal dat niet zou zijn, noch op de vraag waarom het gebouw in handen van een actiegroep zonder dossier, zonder dossierkennis, zonder expertise, zonder plan, zonder visie en zonder financiële middelen, dan wel 'waardevol en duurzaam' zou zijn.
Op de vraag waarom een Markthal geen toeristische trekpleister zou kunnen zijn krijgen we geen antwoord. Noch op de vraag waarom een gebouw in handen van een actiegroep zonder dossier, zonder dossierkennis, zonder expertise, zonder plan, zonder visie en zonder financiële middelen dan wel een toeristische trekpleister zou zijn.
Iedereen weet ik ben hevige fan van de Sint-Annakerk maar van 'fans van het twaalfde uur' die met exaltaties komen kan ik iets krijgen. 'Een unicum in Europa' en 'het beste orgel van de stad', maar bon, ze doen maar.
Ik heb het al vaker gezegd, maar niets van hetgeen de actiegroep opnoemt van wat er volgens hen allemaal zou moeten doorgaan in de kerk is vernieuwend te noemen. Alles wat opgesomd wordt gebeurd vandaag de dag al in kerken in onze stad. De actiegroep wil helemaal geen herbestemming, ze wil dat de kerk kerk blijft en ze wil zelf baasje spelen. Maar omdat dat niet overkomt kiest ze er voor om actie te voeren 'tegen de supermarkt' en 'voor een zinvolle herbestemming'.
Er wordt een lijstje opgesomd van genres waar de akoestiek geschikt voor zou zijn. De actiegroep die bij ontstaan grootse verhalen afstak over 'de uitstekende concertakoestiek' begint nu lijstjes op te maken met genres die geschikt zouden zijn voor de akoestiek. In een recent artikel in Tertio beweerde de groep: 'Ze heeft ook een bijzondere akoestiek met 8,5 seconden nagalm. Dat is te veel voor een symfonisch orkest, maar een cello zou er prachtig tot zijn recht komen.' Vandaag geven ze een langer limitatief lijstje: orgelmuziek, koorzang, opera of strijkers. Hoe ze tot dit lijstje gekomen zijn is mij een raadsel.
Wat is in godsnaam een herbestemming met een emotioneel-spirituele dimensie?
Daarmee eindigt de inleiding en komen we tot de eisen, “onze vijf krachtlijnen, los van enige politieke, religieuze en/of ideologische overtuiging”. Deze krachtlijnen roepen, bij mij althans, bijzonder veel vragen op.
- Geen harde commerciële herbestemming.
- Geen verkoop maar behoud als gemeenschapsgoed.
- Geen immo-project maar een groenzone rond de kerk.
- Volledige transparantie van en inspraak in het herbestemmingsdossier.
- De kerk toegankelijk maken voor iedereen.
Wat is een 'harde commerciële herbestemming' en waarom zou een 'zachte commerciële herbestemming' beter zijn? Waarom zou drie euro entreegeld en 'een cello' beter zijn?
'Geen verkoop', dus in erfpacht is geen probleem?
'Geen verkoop', maar waarom schreeuwt de actiegroep dan al maanden dat ze de kerk in eigen handen wil? De 1 euro-actie remember.
Voor 1 symbolische euro gingen ze de kerk kopen.
Ze riepen toch maandenlang dat de procedure 'on hold' moest gezet worden? 'On hold', zodat ze een dossier konden uitwerken, een dossier dat ze gingen laten opstellen door 'experten' die ze gingen betalen met de ingezamelde 1 euro's.
En wat te denken van deze videoboodschap?
'Volledige transparantie'. Daarvoor heb ik hier al geschreven. Dat is een eis die goed klinkt maar die volslagen nietszeggend is.
De laatste 'krachtlijn' is echt een parel. 'De kerk moet toegankelijk worden'.
1. de woordvoerder van Consortium Markthal heeft tijdens de hoorzitting in de gemeenteraad klaar en duidelijk bevestigd dat het gebouw toegankelijk zal zijn voor iedereen. Dus probleem opgelost. Krachtlijn voldaan.
2. de actiegroep wil drie euro entreegeld vragen en concerten organiseren en meditatieve stilteruimtes. De actiegroep poneert regelmatig dat ze een verdienmodel heeft uitgewerkt met 'berekeningen' van hoeveel de verschillende activiteiten zouden gaan opbrengen. Ze stelden herhaaldelijk dat hun project 'rendabel' zou zijn. Tijdens het debat 'Speakers Corner' deed woordvoerder Kristel Vereecken een hele berekening uit de doeken met enorme bezoekersaantallen die aan drie euro de man enorme bedragen gingen binnen brengen. De woordvoerder-violist doet regelmatig uitspraken in die zin. Keep her and she will bring prosperity of nog anders 'Sint-Anna is een heilige bron, welke heeft geld.' Of met een mooie spreuk: 'God brengt geld voor de mensen welke luisteren naar god.' Over toegankelijk maken gesproken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten