Beste vrienden,
de zogenaamde sos sint anna actiegroep,
je kan daar veel van zeggen, maar een ding moet je ze nageven, ze
zijn goed in het in de media komen.
Vorige week stonden ze met een
uitgebreid interview in Tertio. Diegenen die mijn blog volgen weten
dat ik er gewoonweg niet aan kan weerstaan om een uitgebreide
bespreking te houden van dat artikel.
De sfeer van het artikel blijkt al uit
de openingsparagraaf.
De nakende verkoop van de Gentse Sint-Annakerk aan Delhaize geeft al maanden aanleiding tot mediagenieke protestacties voor de deuren van de hermetisch afgesloten stadsparel.
Een ronduit
tendentieuze openingszin. En feitelijk niet accuraat te noemen. De
gesprekken, die kunnen leiden tot een erfpacht of verkoop, lopen met het
Consortium Markthal. Hetgeen uiteraard niet hetzelfde is als
Delhaize. Maar het klinkt wel beter.
Het tweede deel van
deze zin is veelzeggend 'voor de deuren van de hermetisch afgesloten
stadsparel'. Alsof de deuren logischerwijs open zouden moeten zijn? Het feit dat de deuren gesloten blijven voor de protestgroep is
nu juist een van de strijdpunten van die protestgroep, dat uitgerekend dit aangehaald wordt in de openingszin maakt het nu reeds duidelijk dat Tertio niet
geneigd zal zijn om dit complexe dossier objectief en genuanceerd te
brengen.
De paragraaf gaat verder:
'Christenen, kunstminnende burgers, bezorgde buurtbewoners en moslims vinden elkaar in hun onbegrip om zoveel plat-economisch kortetermijndenken'.
Dit is ongegeneerde framing. Tertio
maakt blijkbaar de bewuste keuze om een moeilijk en complex dossier
te reduceren tot en te framen als een goedklinkende oneliner:
'plat-economisch kortetermijndenken'. De toon is meteen gezet voor de
rest van het artikel.
Voor alle duidelijkheid, dit is een
compleet verkeerde weergave van de feiten. Er is geen plat-economisch
kortetermijndenken. Mocht dat er zijn dan werd de kerk verkocht per
opbod. De kerk wordt niet verkocht aan de hoogste bieder. Zowel de
actiegroep als de PVDA maakten spel dat de kerk 'voor een habbekrats
verpatst' wordt.
De Stad heeft haar uiterste best gedaan
(en doet het nog steeds) om een stabiele en betrouwbare overnemer te
zoeken die een duidelijke visie heeft en die garanties biedt voor de
verdere instandhouding en restauratie van het gebouw. In alle
communicatie heeft de stad telkens benadrukt dat het monumentale
karakter en de 'monumentaliteit van het beschermde interieur'
doorslaggevende factoren waren in de beoordeling van de ingediende
voorstellen.
Alle bevoegde instanties hebben al
herhaaldelijke keren bevestigd dat ze ook in de toekomst nauwlettend
zullen blijven toekijken op het gebouw.
Je kan dus moeilijk van een
plat-economisch kortetermijndenken spreken. Tertio maakt zich hier
duidelijk schuldig aan tendentieuze berichtgeving.
Aan het woord komen twee woordvoerders,
Peter Bral en Mieke Felix.
Peter Bral omschrijft zichzelf als
'erfgoedwerker' en claimt in dit artikel al 'vijftig jaar actie te
voeren'. Bij onze eerste ontmoeting noemde hij het 'een schande' dat
ik kritische vragen stelde bij het optreden van de violist. Hij
fungeerde ook als een van de vele woordvoerders tijdens de
hoorzitting in de Gentse Gemeenteraad. Daar werd hem door een
gemeenteraadslid de vraag gesteld of hij nog voorbeelden kende van
herbestemmingen. Een vraag die mij oprecht overkwam en waarop je een
antwoord verwacht met concrete voorbeelden van dossiers die uw
verhaal als actiegroep zouden kunnen staven. Maar niets van dat, de
heer Bral antwoordde op geïrriteerde toon 'natuurlijk ken ik nog
dossiers, ik ken alle herbestemmingen'. Hij wordt in het artikel 'de erfgoedspecialist' genoemd. Wat dat ook moge
betekenen. Ik vind in elk geval online niet veel sporen terug van
zijn 'erfgoedspecialist'-zijn. Het is merkwaardig dat Tertio er voor
kiest om de geïnterviewde aldus te omschrijven.
Mieke Felix wordt voorgesteld als
'theologe-kunsthistorica'. Ik heb haar een keer gepraat in het kader
van dit dossier. Ze kwam mij rationeel over en dat is m.b.t. de
sos-groep het vermelden waard. Haar insteek lijkt dat het erfgoed niet tot haar recht zal komen in een markthal. Ik heb haar
telkens geantwoord dat het erfgoed vele malen beter tot haar recht
zal komen in een mooi gerestaureerd kader met adequate verlichting.
Tertio heeft de twee woordvoerders
blijkbaar het vrije woord gegeven. Ik zie nergens iets dat lijkt op
een kritische vraag of bedenking, ik zie nergens iets dat lijkt op
een factcheck en er staan een paar serieuze boo boo's in.
Een flink deel van het discours is
lamentatie over de pracht van de kerk en over hun waanidee dat zij de
enige zijn die dit zien.
Hetgeen natuurlijk volslagen onzin is.
Het behouden en het restaureren van het gebouw en haar interieur is
een belangrijk en zelfs doorslaggevend element doorheen het hele
herbestemmingsproces.
Consortium Markthal heeft de nodige
financiële middelen én (met architectenbureau Bressers) de
expertise in huis om de kerk prachtig te restaureren en te bewaren
voor de toekomst.
De sosgroep loopt te verklaren dat de
kerk helemaal niet moet gerestaureerd worden. Een uitspraak die ze
enkel deden omdat ze geen enkel antwoord kon geven op de vraag waar
ze de nodige miljoenen vandaan zouden halen voor de restauratie.
Uzelf ophemelen als beschermers van het
patrimonium terwijl je geen enkele expertise hebt, terwijl je actie
voert om de kerk in handen te krijgen zonder ook maar enig dossier of
zonder enig uitgewerkt plan of visie én dan nog eens puur uit
opportunistische redenen de flagrante en gevaarlijke leugen
verkondigen dat er niet moet gerestaureerd worden. Faut le faire!
Zoals we de sosgroep ondertussen kennen
is er ook in dit artikel bijzonder veel grootspraak en eigenstoef. De
journalist van Tertio noteert de stellingen zonder enige factcheck of
kritische bemerking.
Een voorbeeld: 'Op 9 mei vormden de
actievoerder een mensenketting van de kerk tot het stadhuis'.
Dit was inderdaad de bedoeling. Maar
er kwam honderd man opdagen. De sosgroep besloot
dan maar 'in ketting' rond te lopen. Ik zou iedereen aanraden foto's te bekijken van deze ronduit gênante vertoning.
In het artikel staan een aantal
merkwaardige passages.
De enorme open ruimte biedt plaats voor we 1.000 zit- of 2.000 staanplaatsen. Ze heeft ook een bijzondere akoestiek met 8,5 seconden nagalm. Dat is te veel voor een symfonisch orkest, maar een cello zou er prachtig tot zijn recht komen.
Ja, je leest er goed. De woordvoerders
zeggen hier dat 'een cello' prachtig tot zijn recht zou komen. De groep die al van de eerste dag roept over de 'uitstekende concert-akoestiek'
heeft zijn fantasme hier ingekrompen tot 'een cello'.
Op 14 april verspreide de sosgroep
een videoboodschap van de woordvoerder-violist, in soutane, waarin
hij o.a. het volgende zegt:
Sint-Anna vraagt niet zo veel. Alleen drie punten. Punt nummer één. Kunst moet hier verder gaan. Zoals vroeger, wanneer kunst altijd was samen met religie. Dus multiculturele, polyvalente activiteiten van deze prachtige kerk, als concertenzaal, als sacrale zaal, Matteuspassion, misschien Mathiaspassion, Johannespassion, Lukaspassion, koralen, orkesten, vele muzikanten, van gans wereld vinden hier plezierig, grote eer hier te spelen.
Maar een maand later is het dus een
heel ander verhaal.
Het feit dat de sosgroep hier boven
doodleuk de stelling verkondigd dat er duizend gezeten of tweeduizend
rechtstaande toehoorders gaan opdraven voor een cello-concert ga ik
gewoon negeren.
De sosgroep maakte van 'concerten' haar
voornaamste speerpunt. Dat is de reden waarom muzikanten moeten komen
gratis spelen op hun zogezegde cultuurhappening. De
uitstekende concertakoestiek remember.
Het vormde ook de basis van hun verdienmodel. Ja, de sosgroep verkondigde dat het gebouw
zelfbedruipend ging zijn, ze ging zelfs geld opbrengen. De grote
hoeveelheid concerten die er gingen doorgaan vormde de hoeksteen van
het gefantaseerde verdienmodel. Dat en drie euro entreegeld voor de vele toeristen en bezoekers.
Maar dan komt de hoofdvogel:
De kerk met omliggende grond is beschermd als stadszicht (sic) en ook het interieur –inclusief een bijzonder orgel- is beschermd. Maar een klassering wordt vandaag met een vingerknip opgeheven.
Een eenvoudige factcheck toont aan
dat dit niet het geval is.
https://monitor.onroerenderfgoed.be/17.html
Maar het erge moet nog komen. Het citaat gaat verder:
'Volgens uitgelekte informatie zou men op de plaats van het orgel een wijnbar maken, terwijl dat instrument in perfecte staat is en speciaal voor die kerk werd ontworpen'.
Ik hoop dat ieder zich bewust is van
wat de groep hier beweerd. De groep zegt dus dat 'uitgelekte
informatie' in handen heeft dat het orgel uitgebroken gaat worden en
vervangen door een wijnbar.
Zoals iedereen weet (of zeer eenvoudig
te weten kan komen) is het interieur van de kerk, inclusief het orgel
beschermd.
Het stadsbestuur heeft van in het begin
van dit dossier het belang benadrukt van de beschermde status van het
monument en 'de monumentaliteit van haar beschermde interieur'. Zowel
de vorige als de huidige schepen, net als de stadsbouwmeester hebben
op verschillende publieke fora duidelijk en herhaaldelijk gesteld dat
behoud, zorg en restauratie van het erfgoed een doorslaggevend
criterium was bij de beoordeling van de verschillende projecten en
dus ook van het project van Consortium Markthal.
De SOSgroep beweert hier 'uitgelekte
informatie' te hebben. Mocht ik journalist zijn of redacteur dan zou
ik er onmiddellijk bij de groep op aandringen om deze informatie te
mogen publiceren.
Ik zou mij toch minstens de vraag
stellen waarom deze informatie niet direct openbaar gemaakt werd.
De ingediende dossiers werden
beoordeeld door een beoordelingscommissie waarin o.a. Onroerend
Erfgoed betrokken was. Het voorkeursdossier (zijnde dat van
Consortium Markthal) werd ter inzage voorgelegd aan de leden van de
Gentse Gemeenteraad.
De SOSgroep beweert dat ze 'uitgelekte
informatie' heeft die haaks staat op de beweringen ter zake van de
bevoegde schepenen, de stadsbouwmeester en anderen. Beweringen die
tot op heden niet tegengesproken werden.
Waarom zou de sosgroep 'uitgelekte
informatie' in handen hebben die ze niet openbaar maakt?
Waarom zou de sosgroep enkel maar terloops in een interview vermelden dat ze 'uitgelekte informatie' in handen heeft?
Sta mij toe om deze claim van de
sosgroep in twijfel te trekken. Ik vrees dat we hier te doen met een
ordinaire leugen, die doelbewust verspreid wordt om het
maatschappelijk debat te beïnvloeden.
Het zou de eerste niet zijn en ik vrees
dat het ook de laatste niet zal zijn.
1 opmerking:
Bijzonder scherpe en reële observatie.prima analyse met de werkelijke feiten over de Sint-anna kerk. Knap werk,kerel en ook prachtig geschreven. Mvg, Guy
Een reactie posten