11.23.2009

Wie heeft er nu tijd voor een islamitische staat?

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan mij ongelofelijk ergeren aan van die tiepen die om de vijf botten een of ander Koran-citaat uit hun hoed toveren om te 'bewijzen' dat de islam toch o zo 'anders' is, o zo 'gewelddadig', o zo 'incompatibel met 'onze' waarden en normen'.
Çilay Özdemir, journalist van Turkse afkomst bij het Nederlandse Trouw, schreef er een leuk stukje over: 'Wie heeft er nu tijd voor een islamitische staat?'. Enkele fragmenten:

"In de krant lees je wel elke dag iemand die aantoont dat islam gewelddadig is. Men noteert een soera met een bepaalde titel en voilà, het bewijs is daar!

Het gekke is dat ik als ’gewone’ moslim hier niets mee kan: ik ken deze soera’s niet, ik kan ze niet vertalen, ik kan ze niet uitleggen, en daarom kan ik ze ook niet weerleggen. Nog raarder is dat miljoenen moslims ze ook niet kennen. Moslims groeien in het algemeen niet op met de koran. Ze leven eerder volgens 'de geest van het geloof' waarin bepaalde regels een belangrijke plaats innemen: geen alcohol drinken, niet al te bloot kleden, niet flirten, niet te laat thuiskomen, je ouders niet tegenspreken, geen seks voor het huwelijk bedrijven, geen varkensvlees eten, alleen halal-vlees nuttigen .

Persoonlijk ken ik weinig mensen in mijn omgeving die de koran pakken en daarin de soera’s zoeken waarin staat dat je een ander mag doden of uitsluiten. Gewone moslims zijn niet actief ’uitsluiters van buitenstaanders’ maar eerder geneigd zich te richten op de versterking van de eigen gemeenschap.

Veel PVV-kiezers die bang zijn voor een islamitische staat in Nederland, moeten daarom dit weten: veel moslims willen zo’n staat ook niet. Want ze hebben het veel te druk met studeren, leuke gadgets kopen, sporten voor een atletisch lichaam, de juiste partner zoeken, voor de ouders ambtelijke formulieren vertalen en invullen, en luisteren naar de grootouders die vol van Allah en Mohammed zitten. Zo druk dat ze niet eens een soera uit de koran kunnen opzoeken."

Ik hoop werkelijk dat al die zelfverklaarde 'islamologen' en 'moeftis' nu eens gaan stoppen met hun constante antisemitische, euh ik bedoel islamofobe tirades. De gemiddelde moslim-jongen of -meisje is evenveel gediend met 'foute' korancitaten dan om het even welke christelijke jongen of meisje gediend is met compleet foute bijbelcitaten, waar ook incest, pedofilie, overspel, moord, onverdraagzaamheid en genocide wordt aangeraden. Het zijn nu eenmaal eeuwenoude teksten. En geloof mij vrij, ik ben nog niet veel islamitische jongeren tegen gekomen die constant in de koran lopen te lezen, net zomin dat ik nog veel katholieke jongeren met het geloofsboek, of met de bijbel onder hun arm heb zien rondlopen.

Geen opmerkingen: