11.25.2009

Archief en Democratie

Vandaag lanceert het Algemeen Rijksarchief een heuse virtuele educatieve tentoonstelling 'Archief en Democratie'. LinkDe tentoonstelling richt zich in de eerste plaats tot leerlingen van de derde graad secundair.

De lancering is gekoppeld aan een studiedag in de Belgische Senaat.
Het programma voor deze studiedag ziet er in elk geval zeer interessant uit.

senaatsvoorzitter Armand De Decker opent de dag. Daarna mag Sabine Laruelle, minister van Wetenschapsbeleid, de tentoonstelling virtueel openen. De toelichting bij de tentoonstelling wordt gegeven door Geertrui Elaut, projectmedewerker van het Rijksarchief.
Daarna komen een reeks senatoren een aantal thema's toelichten (het zal mij benieuwen): Luckas Vander Taelen over 'Het belang van de registratie en bewaring van mondelinge getuigenissen', Alain Destexhe, 'De inkorting van de termijnen voor overbrenging en openbaarheid van archiefdocumenten', Pol Van Den Driessche, 'Help, straks zijn er geen archieven meer' en tenslotte Francis Delpérée met 'Een juist gebruik van parlementaire archieven'.

Bon, daarna komt Martin Berends van het Nederlandse Rijksarchief aan de beurt met 'Het archief als open-source: over het recht op informatie, openbaarheid van bestuur en digitale toegankelijkheid'.
De tweede buitenlandse expert is Perrine Canavaggio van het Direction des Archives de France, 'Archieven en Mensenrechten in internationaal perspectief'.

Na de pauze volgt een debat met een alvast veelbelovend panel:
Bruno De Wever, vakdidacticus geschiedenis UGent en Kaat Wils van de KULeuven, Stéphane Adam en Roger Cavenaille, Inspecteurs geschiedenis secundair onderwijs van de Franse Gemeenschap.
Dat Johan Vande Lanotte de conclusies formuleert moet men er maar bijpakken.

Daarna komt Gerlinda Swillen aan de beurt, vooral bekend van haar boek ‘Koekoekskind. Door de vijand verwekt (1940-1945)’, over 'Familiegeheimen ontsluiten. Archief en identiteit'.

Een vreemd eend in deze bijt is Reed Brody, 'Tsjaad ten tijde van Hissène Habré: de archieven van de terreur'.

Het spreekt vanzelf dat ik uitkijk naar de teksten van deze dag. Het is in elk geval zeer positief dat er zoveel aandacht gaat naar het geschiedenisonderwijs en dan vooral de positie en de rol van archieven in het geschiedenisonderwijs. Een boeiend thema.

1 opmerking:

Anoniem zei

moet controleren:)