Er is maar 1 reden waarom vandaag duizenden gezinnen in angst leven. Omdat de familie Porsche zich nog meer wil verrijken.
Met een fortuin van 5,1 miljard is die nochtans vandaag al nr. 5 op de lijst van rijkste Duitsers.
En kreeg VolksWagen een ongelofelijke smak geld cadeau van onze overheid. Een klein overzicht:
138,6 miljoen euro. Is het bedrag van de van belasting vrijgestelde winsten van het coördinatiecentrum van VW voor de jaren 2001 tot 2004. Dit centrum (met hoofdzetel in de prestigieuze Louisalaan in Brussel) doet dienst als bank van de VW-groep. Op de 370 miljoen euro winst in de eerste vier jaar betaalde het centrum voor 405.000 euro belasting, zegge en schrijve 0,11%. Als het normale tarief was toegepast, had het centrum 139 miljoen moeten betalen.
40 miljoen euro. De task force, die de federale en de Vlaamse regering in 2004 hebben opgericht om grote herstructureringen in de automobiel te voorkomen, heeft in 2006 VW voor 40 miljoen euro hulp gegeven, zegt minister Fientje Moerman. Onder andere in de vorm van een verlaging van de bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid (1% in 2004, 2,5% in 2005, 5,7% in 2006 en 10,7% in 2007)
43,5 miljoen euro. Dat is het bedrag dat VW aan vermindering van sociale bijdragen heeft gekregen tussen 2001 en 2005. Het bedrag is terug te vinden in de jaarrekening van VW zelf.
18 miljoen euro. Alle VW-arbeiders die opleidingen volgden om aan de nieuwe Golf en de nieuwe Audi te werken, kregen betaald educatief verlof op kosten van de staat. Kostprijs: een goede 10 miljoen euro in 2003 en 8 miljoen euro in 2004.
750.000 euro. Onder druk van het Gewest heeft de gemeente Vorst de belasting die ze voor het Automative Parc had gevraagd, met 750.000 euro verlaagd.
75.000 m2 (bijna) gratis. In 2005 gunde het Brussels Gewest aan VW een erfbouwrecht voor dertig jaar op 75.000 m2 industrieel terrein om er het “Automotive Parc” te bouwen, een terrein waar alle onderaannemers van VW gegroepeerd zouden worden.
Vrijstelling van werkgelegenheidsmaatregelen. De fabriek in Vorst werd vrijgesteld van de verplichting om bruggepensioneerden te vervangen en om jongeren met een Rosetta-statuut in dienst te nemen. Resultaat: werklozen blijven werkloos, VW doet een (moeilijk te becijferen) besparing, omdat ze, ondanks een wettelijke verplichting toch niet meer mensen in dienst hoeft te nemen.
12.02.2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten