6.05.2009

toosten op goed bestuur!

Kameraden en vrienden,

zoals iedereen wel weet werk ik voor de Vlaamse Vereniging van Studenten. Inderdaad, ik werk er nog steeds voor. Tenminste nog tot 31 juli, ik ben namelijk bezig aan mijn zogenaamde opzegperiode.
Dat is dus allemaal niet nieuw. Reden waarom ik er vandaag nog eens op terugkom is omwille van wat er dag op dag 1 jaar geleden is gebeurd.

Op 5 juni 2008 liep namelijk mijn proeftijd af. Op de dag waarom Klaas mij het goede nieuws wist te melden was ik reeds twee jaar en zeven maand aan het werk voor de firma. Het eerste jaar werkte ik met een contract van bepaalde duur voor 1 jaar. Daarna volgde een tweede contract van bepaalde duur voor de periode van drie maand. De afloop van het contract was het bestuur blijkbaar 'vergeten'. Op 5 december 2007 kreeg ik dan een contract aangeboden van onbepaalde duur, met een proeftijd van zes maanden. Zodoende dus op 5 juni 2008 het aflopen van mijn proeftijd.
Ik kan er dus vanuit gaan dat men 5 juni 2008 dus nog zeer tevreden was van mijn werk.

Exact een jaar later is het beeld dus helemaal anders. Het bestuur was helemaal niet meer tevreden over mijn werk. Aan het woord Thijs die toelichting geeft op een vergadering van de ASR (dit verslag is openbaar en dus moet ik mij niet te generen om hieruit te citeren).

Beide stafleden functioneerden niet meer naar behoren. De werking kwam hierdoor in het gedrang. Specifiekere redenen bij Harko zijn: gebrekkige communicatie, niet uitvoeren van z’n takenpakket en een weinig constructieve houding op de werkvloer.

Omdat er verschillende evaluatiegesprekken en individuele gesprekken zijn geweest. Deze evaluatiegesprekken staan wel los van het ontslag.

Het was op 1 maand al niet meer houdbaar ondanks alle gesprekken. We moesten tot een beslissing komen.

Een mens zou daar veel meer over kunnen zeggen, maar dat doen we uiteraard niet. Er zou kunnen gezegd worden dat dit bestuur zich als enige opdracht had gesteld om de organisatie te 'herenigingen' en dus een bepaalde studentenraad moest 'plezieren' die reeds sinds jaar 'kardinale verzuchtingen' had, maar dat doen we uiteraard niet. Er zou kunnen gewezen worden op het feit dat bepaalde bestuurders in vroegere jaren in een andere functie reeds deze kardinale verzuchtingen hadden geuit, maar dat doen we uiteraard niet. Er zou kunnen gewezen worden op het feit dat zogenaamde gesprekken waar naar wordt verwezen nooit hebben plaatsgevonden, maar dat doen we uiteraard niet.
Tenslotte zou een mens bedenkingen kunnen hebben bij de ondoordachte manier van werken, waarbij de organisatie het nu moet doen met drie deeltijdse medewerkers en in augustus zelfs met twee halftijdsen, maar dat doen we uiteraard niet.
Maar bon, er zouden voldoende bedenkingen kunnen geuit worden, maar dat is helemaal niet de bedoeling van deze post. Vandaag dus enkel en alleen toosten op de verjaardag van het einde van mijn proeftijd, toosten op de onhoudbare situatie en vooral op goed bestuur.

Toosten op goed bestuur, dat doen we allen op 30 juni op de jaarlijkse VVS BBQ. Allen daarheen zou ik zo zeggen.

5 opmerkingen:

oud-VVS zei

Harko, zou je je beter niet concentreren op een nieuwe uitdaging ipv na te trappen naar VVS/het huidige bestuur. Op deze manier wordt het nog moeilijker om uit de impasse te geraken.

Ik betreur evenzeer dat je ontslagen bent, maar door kritiek te geven op de organisatie waar je met zoveel passie voor hebt gewerkt los je niets op en je maakt het nog moeilijker voor het nieuwe bestuur om als goed-werkende, collegiale organisatie te starten. Je weet dat je nog steeds van het concept VVS houdt en dat de belangen van de studenten zo goed mogelijk moeten verdedigd worden, en wel nu meteen.

Ik post deze reactie anoniem om je niet te kwetsen in deze moeilijke periode.

nog een ex-vvs'er zei

Je hebt het eindelijk begrepen!
Er is blijkbaar een voldoende grote groep van stuvers die heeft ingezien dat die 'kardinale verzuchting', zoals jij dat zo mooi verwoordt, inderdaad een steeds zwaardere hypotheek legde op de werking van vvs. Het feit dat een aantal ex-leden, ex-bestuurders, ex-stafmedewerkers de voorbije jaren deze analyse ook al maakten, betekent misschien dat ze niet helemaal uit de lucht gegrepen is en dat de beslissing in het belang van de vereniging is genomen.
Maar je zou uiteraard kunnen beweren, naar jouw goede gewoonte, dat al deze mensen het bij het verkeerde eind hebben en dat zij zelf het probleem zijn.

Kameraad Harko zei

Beste oud-VVS, voor alle duidelijkheid ik ben niet aan het natrappen. Er is voorlopig nog geen sprake van 'na', dat is voor over een kleine twee maand. Ik lever hier ook geen kritiek op de organisatie. Een bepaald beleid en bepaalde beleidskeuze kunnen zeerzeker op mijn kritiek rekenen. Veel kritiek geef ik trouwens niet, een simpele commentaar bij een aantal citaten.
Ik vind het bijzonder straf te moeten lezen dat mijn 'kritiek' de verdediging van de studentenbelangen in de weg zou staan.

De ex-vvs'er van dienst is wederom zo iemand die lekker anoniem de mening verkondigd van een denkbeeldige massa anonieme medestanders.

ex-vvs'er van dienst zei

Het niet-denkbeeldige feit is dat ge buiten gesmeten zijt en dat er op geen enkel moment een meerderheid geweest is die dat heeft trachten te verhinderen...
Maar als ge het licht van de zon wilt blijven ontkennen...

Kameraad Harko zei

amai, deze reactie verdient de prijs voor kromme redenering van het jaar. Proficiat daarvoor.

Ik versta trouwens nooit waarom mensen per se anoniem willen reageren, als je toch zo'n 'inzicht' hebt, waarom doe je het dan niet gewoon onder je eigen naam?

Vreemd allemaal.